יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

סרטן זה לא רק מזל

למרות שאוקטובר כבר מאחורינו, ובעידוד מקריאת הפוסטים של נעמה ושל תמר - גם אני רוצה להתייחס לחודש המודעות לסרטן השד.

אתחיל בתגובה האוטומטית שלי לעצמי לכל הקריאות הלא פחות אוטומטיות ללכת להבדק - עכשיו! מה? לא הלכתן עדיין?!
אמנם אין קוראים לבלוג הזה, כך שאני עדיין מדברת לעצמי, אבל בבלוג זה יוצר מראית עין קצת שפויה יותר.
בדיקות רפואיות מלוות אותנו לאורך כל חיינו. כל רופא וכל מרפאה רואים בנו פציינט חד-סימפטומטי, חד-איברי שיכול ללקות במחלה אחת שאותה רצוי לאבחן כמה שיותר מוקדם. אז קדימה, גשו לבדיקת הדם השגרתית, לרופא הנשים, לממוגרפיה, לקולונוסקופיה, ל... אוף.

תגובת הנגד המתבקשת משאירה אותנו מחוץ למרפאות, רחוק מהחלוקים הלבנים והמזרקים שלהם. גם זה לא הפתרון, כמובן. אמנם יש לנו עוד כמה דברים בחיים להספיק מעבר לתורים חסרי הסדר של בתי החולים וקופות החולים (ואנחנו בכלל בריאים), אבל ישנן לא מעט מחלות שאבחון מוקדם שלהם אכן עשוי לשנות את מהלכן באורח משמעותי ביותר. כמה סוגי סרטן, ובינהן סרטן השד, הם רק חלק מהמחלות האלה.

אורח חיים בריא, אם כן, כולל לא רק תזונה מאוזנת (פחות סוכר ופחות מטוגן, מה חדש?), יותר פעילות גופנית ופחות לחץ, אלא גם קצת בזבוז זמן פקידותי עם ריח של חומר מחטא. השאלה היא אילו בדיקות, מתי ולמי?

ספציפית במקרה של סרטן השד ההמלצה היא להבדק אם את אישה מעל גיל 50 או צעירה יותר ונמצאת בקבוצת סיכון. לא מצאתי המלצות רלוונטיות לגבי גברים, למרות שגם הם עלולים ללקות בסרטן הזה.

לא לחינם ההמלצה אינה כוללת כל אישה שהיא, בניגוד למה שאלו עם התיקים/צבעי חזיות/מם טיפשי של השנה הבאה, אולי חושבות. בדיקות מיותרות בקבוצות שאינן בסיכון עשוי להביא לאבחונים חיוביים שגויים ולבדיקות או טיפולים מזיקים ופוגעים שאינם נחוצים. לכן, לאור נתונים לגבי אבחון יתר של סרטן השד ונסיגה ספונטנית של גידולים בשד, הגוף האחראי בארה"ב שינה את המלצתו וצמצם את ההמלצה לאבחון סקר בנשים בסיכון נמוך - כלומר ללא סימפטומים כלשהם, ללא היסטוריה משפחתית וללא מוטציות בגנים הידועים כמגבירים את הסיכון לסרטן השד.

כמו בהרבה תחומים אחרים, מוטב להיות קשובה לגוף ומודעת ככל הניתן לתכונותיו, צרכיו והליקויים שעשויים להתגלות בו. אישה שמכירה את שדיה עשויה לזהות שינויים, גושים או אבנורמליות אחרת ולגשת לאבחונם מוקדם יותר. אז לכו להכיר את הגוף שלכן. צאו, תהנו מהגוף; באוכל טוב, בפעילות גופנית, בהמון סקס (גם בריא בפני עצמו וגם מוריד לחץ!) ובכל דרך שהוא מסוגל לענג אתכן (אם כי עישון לא יתרום לבריאותו...).

עדכון -
גיל גרינגרוז פרסם רשומה נפלאה על קשיי ההבנה האנושיים בסטטיסטיקה רפואית ואפילו משתמש בדוגמא הנקודתית של סרטן השד ואבחונו. מומלץ מאוד.

תגובה 1:

  1. עד כמה אורח חיים בריא חשוב כגורם המפחית את הסיכוי ללקות במחלות... סבתי ז"ל נפטרה מסרטן השד, אך במקרה זה היה מדובר בשילוב של גנטיקה וחיים במצב של לחץ תמידי.

    השבמחק